Zrównoważony rozwój to już nie tylko hasło samo w sobie, lecz coraz większy nacisk i wymagania w różnych obszarach życia i biznesu. Jeśli więc rozpoczynasz ekspansję zagraniczną w Niemczech, jesteś zmuszony do dbania o środowisko poprzez rejestrację odpadów w ich systemie.
Spis treści:
1. Czym jest LUCID ?
2. Jakie są koszty rejestracji i licencji ?
3. Jak możesz się zarejestrować do LUCID ?
4. Jak Amazon pomoże Ci przy rejestracji opakowań?
Czym jest LUCID
LUCID jest nazwą Centralnego Rejestru Opakowań w Niemczech. Jest on powiązany z ustawą Verpackungsgesetz (VerpackG), którą wprowadzono 1 stycznia 2019 r.
Celem tej ustawy jest zmniejszenie zanieczyszczenia i wsparcie recyklingu poprzez zmniejszenie ilości wykorzystywanych opakowań oraz zachęcenie firm do korzystania z materiałów, które można ponownie przetworzyć.
W praktyce, jeśli zamierzasz sprzedawać w Niemczech i dostarczasz tam paczki, jesteś zobowiązany do rejestracji typu i ilości opakowań, które wprowadzasz na niemiecki rynek. Nawet w przypadku, jeśli wysyłasz produkt raz do roku musisz:
- zarejestrować się w rejestrze LUCID,
- podpisać umowę z jedną z 12 niemieckich organizacji recyklingu,
- sporządzić roczny raport,
- uiścić należną opłatę recyklingową.
Jakie są koszty rejestracji i licencji ?
Rejestracja sama w sobie jest bezpłatna. Możesz wykonać ją samodzielnie, a pomocne mogą być nasze wskazówki z rozdziału poniżej. Wracając do opłat, płacisz za samą licencję w momencie podpisania umowy z jedną z 12 firm recyklingowych w Niemczech. Aktualna lista jest dostępna na oficjalnej stronie. Co ważne, każda tych firm ma swój cennik dotyczący kategorii opakowań i opłat wstępnych. Więc przykładowo, jeśli zużywasz dużo opakowań na napoje, najkorzystniejsza dla Ciebie może okazać się firma x, ale w momencie korzystania częściej z tworzyw sztucznych bardziej oszczędne będzie dla Ciebie skorzystanie z firmy y. Polecamy tutaj sprawdzenie, jakie opłaty będą w danej firmie. Jest to o tyle proste, że na każdej z tych stron występują intuicyjne kalkulatory przeliczające w kilka minut, jakiego rzędu składek możesz się spodziewać.
Jeśli myślisz, że może jakoś się z tego “wymiksujesz” licz się z surowymi konsekwencjami. Brak rejestracji i licencji to możliwość narażenia się na kary nawet do 200 tys EUR. Warto ryzykować ? Naszym zdaniem NIE.
Jak możesz się zarejestrować do LUCID ?
Rejestrację do LUCID, pokażemy Ci w 3 krokach:
1. Tworzysz tutaj konto (do wyboru język niemiecki bądź angielski, bądź dla ułatwienia automatyczne tłumacz języka polskiego, jeśli pracujesz na Google Chrome)
2. Wpisujesz dane związane z Twoją firmą
3. Wstępnie deklarujesz ilość roczną zużytych opakowań
Jeśli wolisz video instrukcję, skorzystaj z tego poradnika.
WAŻNE: W momencie zmiany Twojej decyzji czy planów z ekspansją zagraniczną do Niemiec, możesz w dowolnym momencie wyrejestrować się z systemu. Wystarczy, że zalogujesz się do LUCID i wybierzesz: “Edit Maste Data” → “Terminate Registration”. Datę zakończenia wybierzesz sam, a potwierdzenie otrzymasz poprzez decyzję, która wpłynie na wskazany przez Ciebie adres mailowy.
Jak Amazon pomoże Ci przy rejestracji opakowań?
Jeśli wolisz zlecić usługę związaną z rejestracją opakowań i sprzedajesz przez Amazon, możesz skorzystać z ich kompleksowej usługi. Co ważne, ten market place przejmuje za Ciebie ten obowiązek również w innych krajach, w którym są takie wymogi. Działa to najczęściej na zasadzie zlecenie przez Amazon firmom współpracującym. Dostajesz wtedy wgląd do raportowania w czasie rzeczywistym i widzisz szczegółowe rozliczenia w zakresie sztuk czy wag opakowań odpadów.
WAŻNE: W przypadku skorzystania z usług Amazon i tak w Twoim obowiązku pozostaje rejestracja do systemu LUCID w Niemczech czy we Francji. Dopiero później te numery przekazujesz do Amazon.
Według doświadczeń korzystających z tego rozwiązania jest ono szczególnie przydatne i oszczędne, jeśli prowadzisz sprzedaż na wielu rynkach.
Więcej na temat tej usługi przeczytasz w tym artykule.
Rejestracja opakowań w Niemczech – LUCID i jak się zarejestrować ?
Decydując się na cross-border, musisz mieć na uwadze, że obecnie nie tylko odpowiadasz za strategię i realizację zamówień, ale również za aspekty związane z ochroną środowiska.
Artykuł powstał przy wsparciu merytorycznym naszego Partnera Global24, który pomaga przy logistyce zagranicznej e-commerce. Dostarcza przesyłki i odbiera zwroty sklepów internetowych na terenie Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii oraz Włoszech. Ich rozwiązanie zobaczysz tutaj w skrócie.

Wojtek Kotlicki zwiększa widoczność Global24 w świecie e-commerce i odpowiada za koordynację działań marketingowych. Szczególnie upodobał sobie temat EPR czyli rejestracji opakowań za granicą, ponieważ zauważył spore problemy sklepów internetowych z tym zagadnieniem.
Jest również Event Managerem konferencji E-wolucja, która skupia się na przekazywaniu wiedzy o sprzedaży zagranicznej czyli cross-border e-commerce.