W każdej organizacji planowanie logistyczne jest niezbędne. To właśnie wtedy właściciel firmy opracowuje strategię dostarczenia produktu do klienta po najniższych kosztach i w odpowiednim czasie.  

Kiedy firma poświęca czas na zaplanowanie swojego łańcucha dostaw, może zaplanować koszty, ocenić zasoby i szczegółowo omówić procesy logistyczne. Bez tego naraża się na kosztowne niespodzianki, nieefektywność i brak środków na rozwinięcie działalności. Oto nasz przewodnik po planowaniu logistycznym, który pomoże wspierać rozwój i zapewnić długoterminową stabilność Twojej firmy.

Jakie są trzy główne czynniki w planowaniu logistycznym?

Istnieją trzy główne aspekty planowania logistycznego. Są to: cele długoterminowe, środki i proces.

  • Cele długoterminowe: obejmują zadowolenie klienta, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz przewagę konkurencyjną twojej firmy.
  • Środki: jak osiągniesz swoje długoterminowe cele biznesowe? Obsługa klienta i dostarczanie wartości są niezwykle ważne.
  • Proces: jaki będzie twój proces osiągania tych długoterminowych celów biznesowych? Obejmuje to sposób realizacji strategii logistycznej oraz przewidywanie i radzenie sobie ze zmianami. Należy również odnieść każdy aspekt tej strategii do ogólnych celów biznesowych Twojej firmy.

Dlaczego więc zawsze należy mieć system planowania logistycznego?

Zwiększanie zysków finansowych

Kiedy otrzymasz zamówienie na logistykę i zarządzanie, możesz zapobiec marnowaniu produktów, zabezpieczając wszystkie transakcje wysyłkowe. Możesz zidentyfikować miejsca, w których mógłbyś wydać mniej pieniędzy, na przykład przestrzenie magazynowe, których niekoniecznie potrzebujesz.

Stworzenie systemu, który będzie wszystko kontrolował, to sprawny sposób na bycie o krok do przodu i lepsze zarządzanie kosztami działalności. Ponadto pozwala on wykorzystać zaoszczędzone pieniądze na poprawę sytuacji, co pomoże zwiększyć przychody. 

Korzyści dla środowiska naturalnego

Jeśli możesz prowadzić firmę i jednocześnie ratować planetę, to dlaczego miałbyś tego nie robić? Planowanie logistyczne może pomóc Twojej firmie w wytwarzaniu mniejszej ilości odpadów, ponieważ zapobiega zużyciu nadmiernej ilości materiałów, dzięki temu Twoja firma może zmniejszyć ilość odpadów, które trafiają na wysypiska (a jest ich sporo, tak na marginesie). W XXI wieku, kiedy ochrona środowiska naturalnego jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, poprawa efektywności poprzez planowanie logistyczne to bardzo rozsądny punkt wyjścia.

Zwiększ swoją wydajność

Chcesz zwiększyć wydajność swojej firmy? Planowanie logistyczne to naprawdę dobry sposób. Pomaga ono w prowadzeniu inwentaryzacji wszystkich materiałów i zapasów, co ułatwia zlokalizowanie przedmiotów, przyspiesza proces transakcji i czas realizacji zamówień, a tym samym zwiększa wydajność Twojej firmy.

Dodatkowo, nadanie priorytetu temu planowaniu pozwala na wykorzystanie najwyższej klasy technologii do śledzenia zapasów i zamówień. Oferują one także zaawansowaną analitykę.

Dzięki planowaniu logistycznemu, kiedy już poprawisz swoją wydajność, będziesz mógł rozwijać wszystkie inne obszary swojej działalności.

Optymalizacja łańcucha dostaw

Zwiększona wydajność, o której wspomnieliśmy wcześniej, pozwala na szybkie zlokalizowanie przedmiotów, co oczywiście przyspiesza transakcje. Oznacza to, że Twoja firma może wysyłać więcej zamówień niż dotychczas, co zwiększa liczbę zamówień, które mogą być fizycznie zrealizowane w przyszłości. 

Wprowadzenie planowania logistycznego jest również pomocne, jeśli chcesz na przykład dodać do swojej działalności opcje dostaw tego samego dnia. Przyjmując i otrzymując więcej zamówień niż zwykle, możesz pokazać swoim obecnym i potencjalnym nowym klientom, że jesteś marką godną zaufania, niezależnie od tego, jak wymagający jest rynek.

Zwiększy to również poziom lojalności klientów, których już masz, co sprawi, że będą oni bardziej skłonni do powtórnych zakupów. To oczywiście będzie nadal zwiększać poziom konwersji i przychodów.

 Wskazówki dotyczące planowania logistyki

Od powodów, dlaczego powinieneś mieć system planowania logistyki, po wskazówki dotyczące planowania logistyki i strategii…

  • Informuj swoich klientów:

Twoi klienci to Twój najcenniejszy kapitał. Jedna zła recenzja wystawiona przyjacielowi, współpracownikowi lub w mediach społecznościowych może sprawić, że Twoja reputacja spadnie.

Dlatego tak ważna jest całkowita przejrzystość od początku do końca procesu zakupu. Na przykład, kiedy klient przez cały czas zna status swojego zamówienia, zmniejsza to jego niepokój po zakupie. To stawia Twoją firmę na czele pod względem obsługi klienta w stosunku do konkurencji.

Jednym z rozwiązań jest Track & Trace, najlepiej w środowisku związanym z marką. W naszym ostatnim raporcie omówiliśmy znaczenie posiadania wszystkich informacji o śledzeniu w jednym miejscu, zamiast na stronach innych firm.

W części tej rozmowy czytamy: „Wielu sprzedawców nie potrafi zintegrować na swojej stronie wszystkich informacji i zdarzeń związanych ze śledzeniem zamówień w branży e-commerce. Zamiast tego pozwalają użytkownikom znaleźć ważne szczegóły dotyczące ich wysyłki na stronach innych firm lub przewoźników. 

Badania wykazały, że użytkownicy mają trudności z dostępem, zrozumieniem i poruszaniem się po szczegółach dotyczących śledzenia zamówienia, aczkolwiek główni przewoźnicy poczynili w ostatnich latach duże postępy”.

Nasuwa się więc pytanie – dlaczego miałbyś rezygnować z kontroli nad doświadczeniami użytkowników końcowych, skoro wiesz, że może to wpłynąć na Twój biznes? 

„Strona śledzenia na Twojej stronie internetowej może pełnić rolę tablicy nawigacyjnej, zarządzając oczekiwaniami kupujących i przekształcając śledzenie wysyłki w marketing wysyłkowy. Najlepiej byłoby, gdyby klienci mogli wskazać, kiedy i gdzie chcą otrzymywać komunikaty o procesie wysyłki”.

Upewnij się więc, że masz system komunikacji, który łączy wiadomości e-mail z potwierdzeniem i numerem przesyłki, a także informacje kontaktowe Twojej firmy, gdyby klienci chcieli się z Tobą skontaktować w sprawie pytań lub wątpliwości.

  • Korzystaj z analizy i zbierania danych, aby poprawić swoje wyniki:

Musisz zintegrować narzędzia do rejestrowania danych, aby móc zarządzać monitorowaniem okoliczności w swojej branży. Pozwoli Ci to na wprowadzenie pomiarów i analiz. Wdrażając monitoring stanu rzeczy, efektywnie zarządzasz łańcuchem dostaw.

  • Zwróć uwagę na nawyki konkurencji w zakresie świadczenia usług:

Czasami najlepsze pomysły i usprawnienia powstają w wyniku analizy sposobu prowadzenia działalności przez konkurencję. Na przykład wiedza o tym, jak zarządzają logistyką transportu, może być dla Ciebie inspiracją do ulepszenia swojej. Ponadto możesz porównać swoją firmę i dowiedzieć się, w jaki sposób może ona uzyskać przewagę nad konkurencją. 

  • Zwracaj uwagę na preferencje swoich klientów:

Ważne jest również, aby znać preferencje swoich klientów. Upewnij się, że jesteś w stałym kontakcie z działem obsługi klienta, ponieważ będzie on w stanie udzielić Ci informacji na temat wszelkich skarg i porad.

Na przykład, czy często otrzymują prośby dotyczące brakujących opcji dostawy lub alternatywnych rozwiązań? Jeśli tak, weź te sugestie pod uwagę i odpowiednio wprowadź je do swojej strategii planowania logistycznego.

Słuchanie swoich klientów jest kluczem do rozwoju. 

  • Opracuj plan awaryjny:

W zarządzaniu logistyką i transportem nic nigdy nie jest na 100%. Wszystko może pójść źle i nie da się dokładnie przewidzieć, co się stanie. Dlatego nieprzewidziane okoliczności zawsze będą odgrywały potencjalną rolę w działalności Twojej firmy.

Jednak zamiast zajmować się każdym problemem na bieżąco, możesz dać sobie trochę swobody, opracowując plan awaryjny. W ten sposób będziesz lepiej przygotowany do radzenia sobie z problemami na bieżąco, jeśli coś nie pójdzie po Twojej myśli.

Niech Twoja firma się rozwija

Jeśli poważnie myślisz o dostarczaniu swoim klientom wysokiej jakości produktów na czas (i ogólnie o byciu firmą rzetelną i godną zaufania), wdrożenie planowania logistycznego jest niezbędne. Od poprawy wydajności firmy po optymalizację łańcucha dostaw – to coś, co może sprawić, że Twoja organizacja będzie miała 5 punktów na 10 i więcej. W Salesupply możemy Ci w tym pomóc, zajmując się fulfilment w e-commerce. Sprawdź naszą stronę o outsourcingu w zakresie fulfilment w e-commerce, aby dowiedzieć się więcej o nas i naszych usługach. 

Ponadto w dłuższej perspektywie ułatwia to pracę, co może być tylko zaletą, prawda?

Pawel Bilczynski_circle

Pawel Bilczynski