W zeszłym miesiącu mieliśmy okazję przeprowadzić webinar o e-commerce w USA, gdzie nasi prelegenci, Damian Kuczyński z Salesupply, Damian Wiszowaty z Gonito oraz Floor Bergshoeff z TABS podzielili się wiedzą na temat amerykańskiego rynku. W trakcie sesji Q&A omówiliśmy różnorodne aspekty e-commerce w Stanach Zjednoczonych na prawdziwych przykładach uczestników webinaru. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na pytania zadane w następujących obszarach tematycznych:

  • Wejście na rynek USA i wymagania regulacyjne 
  • Rejestracja firmy i aspekty prawne 
  • Kwestie podatkowe i księgowe 
  • Logistyka i dystrybucja 
  • Pytania specyficzne i inne 

Wejście na rynek USA i wymagania regulacyjne 

Pytanie 1: Posiadamy własny brand, siedziba naszej polskiej spółki znajduje się w Polsce, ale produkcja odbywa się w Chinach. Czy w takim przypadku istnieje możliwość pomocy w wejściu na rynki USA, zwłaszcza przy wymaganych regulacjach czy pomocy w usługach księgowych?

Odpowiedź: Oczywiście, jeśli chodzi o logistykę i wiedzę dotyczącą rynku USA można liczyć na naszą pomoc, zaznacza Salesupply. Z kolei nasz partner, TABS, może zaoferować pomoc zarówno w kwestiach regulacyjnych, jak i księgowych. 

Pytanie 2: Co doradzilibyście dla polskich firm – producentów lub importerów towarów z Chin, które chcą za pomocą Amazona wejść w rynek USA? Na co zwrócić uwagę? Możecie omówić aspekty wejścia w Amazon USA, biorąc pod uwagę 50 różnych stanów i 50 różnych stref podatkowych?

Odpowiedź: Z pewnością wejście na rynek amerykański proces wymagający i złożony. Warto skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w obszarze podatków, takich jak TABS, które mogą udzielić wsparcia w zrozumieniu i dostosowaniu się do wymogów podatkowych w USA. Amazon także oferuje wsparcie w kwestiach logistycznych i podatkowych dla swoich sprzedawców. Salesupply również oferuje usługi FbM (fullfillment by merchant) na rynku USA, więc zachęcamy do kontaktu (d.kuczynski@www.salesupply.com), w celu omówienia tego rozwiązania, a także planów sprzedażowych i wyboru odpowiednich narzędzi. Warto również odwiedzić stronę: https://atbconsulting.pl/podatek-stanowy-amazon-usa/, aby uzyskać więcej informacji. 

Rejestracja firmy i aspekty prawne

Pytanie 1: Czy pomagacie w założeniu adresu, numeru identyfikacji podatkowej, konta bankowego?

Odpowiedź: Tabs oferuje pomoc w założeniu adresu, numeru identyfikacji podatkowej oraz konta bankowego, co jest niezbędnym krokiem dla firm rozpoczynających działalność w USA.

Pytanie 2: Aby zarejestrować firmę potrzebujesz adresu i lokalizacji, czy może to być na przykład wirtualne biuro? Jeśli nie, jak znaleźć i formalnie uzyskać adres w USA?

Odpowiedź: Wirtualny adres pocztowy zupełnie wystarczy do założenia firmy w USA, podkreśla TABS, który oferuje wsparcie w ustanowieniu adresu USA dla twojej spółki.

Pytanie 3: Czy formularz można zarejestrować całkowicie zdalnie, czy konieczne jest przyjście do urzędu skarbowego? Ile razy w ciągu roku lub jak długo musisz tam być, aby prowadzić działalność? 

Odpowiedź: Nie ma potrzeby fizycznej obecności w USA, aby założyć tam biznes. Cały proces rejestracji firmy można przeprowadzić zdalnie.

Pytanie 4: W przypadku sprzedaży produktów z Polski, działając w ramach polskiej spółki i pod własną marką, a następnie rejestrując dedykowany podmiot dla tej marki w Stanach Zjednoczonych, mogą pojawić się kwestie prawne związane z prawem własności do marki, która została zarejestrowana w EUIPO? Czy warto wtedy może dokonać rejestracji do WIPO ale już pod podmiot zarejestrowany w US?

Odpowiedź: WIPO nie jest akceptowane przez Amazon w żadnym regionie, co oznacza, że ewentualne rozszerzenie działalności należy rozważać z uwzględnieniem USPTO. Istnieje możliwość technicznego przeniesienia marki z EUIPO do USA, jednak nie zapewnia to pełnej ochrony produktów w Amazon. 

Pytanie 5: Jak długo trwa uzyskanie numeru EIN? Czy trzeba to zrobić przed rozpoczęciem sprzedaży?

Odpowiedź: Uzyskanie numeru EIN trwa zazwyczaj od 1 do 2 tygodni. Jest to jeden z kroków, który najlepiej zrealizować przed rozpoczęciem sprzedaży, aby zapewnić płynność wszystkich procesów biznesowych i prawnych, podkreśla Salesupply.

Kwestie podatkowe i księgowe

Pytanie 1: W kontekście rozliczeń podatkowych czy wystarczające jest rozliczenie się z polskim urzędem skarbowym, czy należy również rozliczać się z urzędem skarbowym w USA? Czy Amazon zajmuje się tym za nas?

Odpowiedź: W przypadku sprzedaży realizowanej wyłącznie przez Amazon i korzystającej z opcji Fulfillment by Amazon (FBA), to Amazon przejmuje na siebie obowiązek rozliczeń podatkowych w Stanach Zjednoczonych. Zachęcamy również do zapoznania się z materiałem dotyczącym podatków w USA dla sprzedawców olnine pod adresem: https://atbconsulting.pl/podatek-stanowy-amazon-usa/

Pytanie 2: Czy oferujecie wsparcie w wyborze odpowiedniej firmy księgowej w USA?

Odpowiedź: Zawsze polecamy współpracę z naszym partnerem TABS, który oferuje usługi księgowe w USA, podkreśla Salesupply.

Pytanie 3: Czy współpracujecie z zewnętrznym dostawcą, takim jak Avalara, w zakresie rozliczeń podatku od sprzedaży? Jak to wygląda w przypadku LLC z opodatkowaniem jak C-Corp?

Odpowiedź: TABS współpracuje z programami do obliczania podatku od sprzedaży, takimi jak Avalara, który jest ich preferowanym oprogramowaniem. Dodatkowo zaznaczają, że ustanowienie LLC, traktowane jako C-Corp, często przynosi korzyści zagranicznym firmom pod względem podatkowym.

Pytanie 4: Czy, ubiegając się o numer ITIN, trzeba składać oddzielną deklarację podatkową federalną w USA, mając na uwadze, że wiele polskich firm działa jako jednoosobowe działalności gospodarcze?

Odpowiedź: Posiadanie numeru ITIN w USA nie wymaga składania deklaracji podatkowej, o ile nie osiąga się dochodu osobistego w Stanach Zjednoczonych. Jednak przy zakładaniu podmiotu prawnego, takiego jak LLC lub korporacja, konieczne jest złożenie deklaracji podatkowej dla firm, podkreśla TABS.

Pytanie 5: Jakie biuro księgowe możecie polecić na początku działalności, zwłaszcza przy wysyłce z Polski?

Odpowiedź: Rekomendujemy Taxology, partnera Salesupply, który może zaoferować wsparcie na początkowym etapie rozpoczęcia wysyłki z Polski.

Pytanie 6: Czy w przypadku polskiej firmy z polskim kontem bankowym występuje ryzyko podwójnego przewalutowania? Jak można tego uniknąć? 

Odpowiedź: Podwójne przewalutowanie jest możliwe przy transferach realizowanych za pomocą polskiego konta bankowego, tu rekomendujemy korzystanie z usług firmy Payoneer, można skontaktować się z Artem Biberin (artembi@payoneer.com), aby uzyskać więcej informacji. Alternatywą jest wykorzystanie wirtualnego IBAN, w tym celu zalecamy kontakt z Maciejem Michalskim (maciej.michalski@ebury.com) z Ebury. 

Logistyka i dystrybucja

Pytanie 1: Czy oprócz kwestii podatkowych możecie pomóc również w sprawach celnych?

Odpowiedź: Salesupply jest w stanie pomóc w przygotowaniu podstawowej dokumentacji celnej i udzielić wytycznych dotyczących przygotowania produktów do eksportu. Inną opcją, jak podkreśla Gonito, jest bezpośredni fracht z UPS, który zajmuje się również kwestiami celnymi. W tym celu można skontaktować się z Anną Stefanowicz (astefanowicz@ups.com), która jest osobą do spraw celnych. 

Pytanie 2: Czy posiadanie zapasów w magazynie Amazona automatycznie tworzy fizyczny związek (nexus) podatkowy?

Odpowiedź: Tak, posiadanie zapasów w magazynie w USA automatycznie tworzy fizyczny związek podatkowy, co ma znaczenie dla obowiązków podatkowych firmy, zaznacza TABS.

Pytanie 3: Czy sprzedaż przez Amazon bez zarejestrowanego biura w USA podlega jakimś wymaganiom na początku, jeśli nie przekroczymy limitu dla danego stanu?

Odpowiedź: Posiadanie fizycznego związku w USA, na przykład poprzez magazynowanie towarów, wymusza potrzebę rejestracji w poszczególnych stanach.

Pytanie 4: Czy musimy zarejestrować firmę w USA, aby przechowywać towary w tym kraju? 

Odpowiedź: Jeśli posiada się fizyczną obecność w tym kraju, na przykład poprzez magazynowanie towarów, najlepiej zarejestrować lokalną jednostkę w USA.

Pytanie 5: Czy dropshipping tworzy nexus? 

Odpowiedź: Nexus jest tworzony tylko wtedy, gdy towary znajdujące się w danym stanie są własnością firmy, co nie dotyczy modelu dropshipping.

Pytanie 6: Czy aby wysłać produkty do FBA, trzeba być zarejestrowanym do sales tax?

Odpowiedź: Po więcej informacji zapraszamy pod linkiem:  https://atbconsulting.pl/podatek-stanowy-amazon-usa/

Pytanie 7: Czy sprzedaż FBA wpływa znacząco na wzrost sprzedaży? 

Odpowiedź: Wykorzystanie FBA jest kluczowe dla wysokiego pozycjonowania i konkurencyjności na rynku USA, wyjaśnia Gonito. Salesupply dodaje, że właściwie to sprzedaż Prime wpływa na wzrost sprzedaży, co można realizować zarówno przez FBA, jak i FBM. 

Pytanie 8: Czy produkty przechowywane na FBA w magazynie w Polsce mogą być sprzedawane w USA przez FBA?

Odpowiedź: Jest to możliwe, ale wiąże się z wysokimi opłatami cross-border, co może niekorzystnie wpłynąć na cenę i ma to również wpływ na wydłużenie czasu dostawy. Zaleca się wykorzystanie lokalnych magazynów w USA. 

Pytanie 9: Czy musimy wysyłać osobną paletę na magazyn FBA w Stanach?

Odpowiedź: W celu sprzedaży za pomocą magazynów FBA w USA, konieczne jest wysłanie towaru, co może być realizowane na palecie. Możliwe jest wysłanie towarów w boxach. 

Pytanie 10: Czy zalecasz rozpoczęcie od FBA czy od razu przejście na FBM?

Odpowiedź: FBA zalecane jest na start w celu budowania wiarygodności i ekspansji na rynku amerykańskim, FBM wymagałby oferowania unikalnych i drogich produktów, podkreśla Gonito. Salesupply oferuje usługi FBM w USA, więc zachęcamy do kontaktu w tej kwestii. Można przesłać listy produktów, a Salesupply dokona analizy, by dobrać optymalną strategię logistyczną między FBA a FBM.

Pytanie 11: Jakiego przewoźnika polecacie do sprzedaży w USA?

Odpowiedź: Gonito współpracuje z UPS, w celu uzyskania więcej informacji, można skontaktować się z Anną Stefanowicz (astefanowicz@ups.com). Z kolei Salesupply jako alternatywę poleca GlobKurier.pl, kontakt – n.kolodziej@globkurier.pl.

Pytanie 12: FBM z Polski na rozpoczęcie działalności na rynku USA, jak wygląda kwestia zwrotów? 

Odpowiedź: Przede wszystkim warto zacząć od lokalnego adresu zwrotów w USA, co zwiększa zaufanie klientów oraz oferuje opcję zbiorczego odsyłania towarów do Polski lub ponownego wykorzystania w USA. Salesupply oferuje takie adresy zwrotne na terenie USA.  Zapraszamy do kontaktu po pod adresem d.kuczynskI@www.salesupply.com, w celu uzyskania więcej informacji na temat oferty Salesupply dotyczącej zwrotów w US.  
Podstawowe Informacje na temat zwrotów Amazon dostępne są także pod linkiem: https://sellercentral.amazon.com/help/hub/reference/external/G201468550?locale=en-US

Pytanie 13: Co w sytuacji, gdy nie opłaca się wysyłać zwrotów do Polski? Czy wtedy ma sens, aby klient zwracał do Salesupply?

Odpowiedź: Istnieje wiele scenariuszy np. zwroty kierowane do zewnętrznego magazynu 3PL lub pozostawienie towaru u klienta z jednoczesnym zwrotem środków, zaznacza Gonito. Tak naprawdę zależy to od zamierzonego działania: wykorzystania, ponownej sprzedaży w USA lub na innych kanałach, dodaje Salesupply. W celu uzyskania dokładniejszej informacji zapraszamy do kontaktu – d.kuczynski@www.salesupply.com

Pytanie 14: Czy w USA opłaca się zwracać produkty do magazynu ze względu na koszt transportu? 

Odpowiedź: Koszt zwrotu kilogramowej paczki UPS Surepost to około 11 dolarów, ale decyzja o zwrotach zależy od wartości produktu. 

Pytanie 15: Czy jest sens prosić klienta o zwrot, czy jedyną opcją jest potem przesłanie tego do Polski? 

Odpowiedź: Możliwe jest ponowne wystawienie produktu do sprzedaży z lokalnego adresu zwrotów Salesupply.

Pytanie 16: Jak szukać zewnętrznego magazynu FBM? 

Odpowiedź: Salesupply zapewnia taki magazyn – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu pod adresem d.kuczynski@www.salesupply.com, aby omówić dostępne opcje.

Pytanie 17: Jakie są koszty sprzedaży na Amazonie z usługą FBA? 10%, 20%, 30%?

Odpowiedź: Koszty zależą od wielu czynników, w tym od wielkości sprzedaży. W tej kwestii można przesłać listy produktów do Damiana z Salesupply na adres: d.kuczynski@www.salesupply.com, aby dokonać analizy i dobrać optymalny mix logistyczny. Więcej informacji można także znależć na: https://sell.amazon.com/pricing#referral-fees.

Pytania specyficzne i inne

Pytanie 1: Czy specjalizujecie się w amerykańskim systemie kredytowym, abyśmy mogli uzyskać kredyt dla firm i najlepsze karty kredytowe jako firma/nie-rezydent? 

Odpowiedź: TABS informuje, że mogą przedstawić banki, które mogą pomóc w uzyskaniu kart kredytowych, ale faktycznie, jako osoba niebędąca rezydentem USA, uzyskanie kart kredytowych może być trudne i nie jest możliwe we wszystkich bankach. 

Pytanie 2: Czy możecie powiedzieć coś o LLC w Wyoming dla tych, którzy szukają firm z niskimi lub zerowymi podatkami? 

Odpowiedź: Będziesz płacić podatek korporacyjny i podatek od sprzedaży tam, gdzie masz aktywności w USA, więc stan, w którym firma jest zarejestrowana, nie jest głównym czynnikiem. TABS zaleca założenie firmy w Delaware, gdzie istnieje wiele korzyści z posiadania tam swojej siedziby. 

Pytanie 3: Prowadząc firmę z Delaware, czy można łatwo uzyskać karty kredytowe w USA? 

Odpowiedź: Tak, podkreśla TABS. 

Pytanie 4: Gdzie mogę znaleźć informacje o limitach w poszczególnych stanach i podatkach?

Odpowiedź: Więcej informacji na temat różnych progów nexus w poszczególnych stanach można znaleźć na stronie Avalara. 

Pytanie 5: Czy oferujecie usługi badania rynku w celu oceny naszego potencjału na rynkach USA / CA? 

Odpowiedź: TABS, nie świadczą usług badań rynku, ale są w stanie przedstawić partnerów, którzy specjalizują się w tej dziedzinie. 

Pytanie 6: Jakie są główne różnice pomiędzy tworzeniem aukcji na Amazon w Europie i USA pod względem kontentu czy promowania aukcji? 

Odpowiedź: Nie ma dużych różnic w działaniu algorytmu Amazona między Europą a USA, jednak z powodu większej konkurencji i wyższych stawek za reklamy na rynku amerykańskim, znacznie większy nacisk kładzie się na skuteczne dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej i optymalizację konwersji na kartach produktów, podkreśla Gonito. Salesupply dodaje, że szczególną uwagę należy zwrócić na A+ Content, podkreślając jego znaczenie w skutecznym prezentowaniu produktów i wyróżnianiu się na tle konkurencji na amerykańskim rynku Amazona. 

Mamy nadzieję, że powyższe odpowiedzi rozwieją chociaż część wątpliwości dotyczącej sprzedaży internetowej w USA. Wejście na rynek e-commerce w USA wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego zarówno aspekty prawne i podatkowe, jak i logistyczne. W razie bardziej szczegółowych pytań lub dodatkowych potrzeb zachęcamy do kontaktu. Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania lub doradzić sprawdzonych partnerów.  

Na pytania odpowiadali:

Damian Kuczyński: Co-owner w Salesupply Poland – Od 10 lat pomagam wychodzić za granicę sklepom internetowym. Outsourcujemy obsługę klienta sklepu internetowego w 25+ językach w Europie i USA, pomagamy w zwrotach i logistyce. Jestem współwłaścicielem Salesupply Polska, które jest częścią Niemiecko-Holenderskiej Salesupply Group. 

Damian Wiszowaty: Prawnik, znawca tematyki prawa własności intelektualnej i nowych technologii. CEO Gonito, oferującego kompleksową obsługę sprzedaży na zagranicznych marketplace’ach, takich jak Amazon, Kaufland Global Marketplace, Cdiscount oraz eBay.

Flora Bergshoeff: Ekspertka ds. rozwoju biznesu w TABS z siedzibą w Nowym Jorku i doradza wielu firmom w zakresie dobrych i złych praktyk związanych z udaną ekspansją na rynek amerykański w www.tabsinc.com  

Pawel Bilczynski_circle

Pawel Bilczynski