W obliczu stagnacji wzrostu na wielu dojrzałych rynkach e-commerce, sprzedawcy internetowi muszą podjąć kluczową decyzję: albo zaakceptują zerowy wzrost, albo spróbują rozszerzyć swoją działalność na skalę międzynarodową. Skandynawia często jest pomijana jako potencjalny rynek. „Niesłusznie” – mówi Jeroen Leenders, współzałożyciel Salesupply.
Kraje skandynawskie, takie jak Dania, Finlandia, Norwegia i Szwecja, o wartości około 37 mld euro, odpowiadały łącznie „tylko” za około połowę sprzedaży e-commerce wygenerowanej w Niemczech w 2023 r. (79,7 mld euro). Jednak połączenie wysokiego poziomu wykorzystania Internetu i wiedzy technologicznej, dużej siły nabywczej oraz mniejszej konkurencji sprawia, że Skandynawia jest atrakcyjna dla zagranicznych sprzedawców internetowych.
Konsumenci ze Skandynawii doceniają jakość i zrównoważony rozwój
Sprzedawcy internetowi, którzy oferują wysokiej jakości, zrównoważone produkty i usługi w popularnych kategoriach internetowych, takich jak moda, sprzęt AGD i kosmetyki, mogą spodziewać się dużego popytu. Skandynawscy konsumenci świadomie wybierają zrównoważone produkty wysokiej jakości i są gotowi zapłacić za nie więcej. Co więcej, nie są obce im międzynarodowe zakupy. Według badań rynkowych, już teraz wolą robić zakupy za granicą w Chinach, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Jednak każdy, kto chce połączyć wszystkie kraje skandynawskie ze względu na ich wspólne korzenie, poniesie porażkę. Różnice w zachowaniach zakupowych i oczekiwaniach są znaczące. Norwegia, będąc krajem spoza UE, stanowi szczególny wyjątek. W innych krajach skandynawskich również występują specyficzne cechy, które należy uwzględnić.

Jeden na trzech Szwedów nigdy nie zwrócił zamówienia online
Podczas gdy Duńczycy są bardzo obeznani z technologiami cyfrowymi i prawie połowa z nich dokonała zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych, starsze grupy docelowe w Finlandii potrzebują więcej wskazówek dotyczących sprzedaży online. Są oni również bardziej podejrzliwi, jeśli chodzi o przekazywanie swoich danych i zwracają większą uwagę na zgodność produktów z normami europejskimi. Z kolei Szwedzi koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i charakteryzują się niskim wskaźnikiem zwrotów: według badań rynkowych ponad jeden na trzech Szwedów nigdy nie zwrócił zamówienia online. Norwegowie, podobnie jak Duńczycy, chętnie korzystają z nowych technologii, aby ulepszać swoje doświadczenia zakupowe.
Różnice dotyczą także logistyki. Szwedzi i Duńczycy preferują dostawę paczek do domu, Finowie wolą odbierać zamówienia z paczkomatów, a Norwegowie preferują punkty odbioru w supermarketach lub na stacjach benzynowych.
Jednak wszystkie cztery kraje łączy duże przywiązanie do handlu mobilnego. Aby sprzedawać skandynawskim konsumentom, należy zadbać o to, aby sklep internetowy i aplikacja były przyjazne dla użytkownika i zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Ponadto klienci w Skandynawii oczekują skutecznego wsparcia (najlepiej w ich ojczystym języku), choć są bardziej cierpliwi niż Niemcy i Holendrzy.
Aby konkurować z lokalnymi dostawcami, zagraniczni sprzedawcy internetowi muszą oferować elastyczne, wydajne rozwiązania dostosowane do lokalnych rynków. Koszty dostawy ostatniej mili często stanowią wyzwanie dla sklepów internetowych dostarczających paczki z zagranicy. Dlatego lokalne centrum fulfillmentu jest niezbędne, aby znacznie obniżyć koszty dostawy i móc konkurować z lokalnymi firmami w Skandynawii.