
Obecnie klienci mają wysokie oczekiwania. Szukają szybkiej wysyłki, najlepszych cen, łatwych zwrotów i ciągłej komunikacji od momentu złożenia zamówienia do dostawy (POD). Operatorzy magazynów i sprzedawcy internetowi również wiedzą, że wysokie oczekiwania konsumenta oznaczają, że muszą być odpowiednio przygotowani, aby mogli się prężnie rozwijać. Firmy muszą sprostać nie tylko wysokim wymaganiom klientów, ale także wyzwaniom branżowym.
Rosną koszty pracy i liczba produktów, kluczowe znaczenie ma więc optymalizacja procesów magazynowych. Chociaż wiele się dyskutuje o tym, jak usprawnić ten proces, to jednak wybór właściwej wysyłki może być trudny. W tym artykule opisano pięć aspektów, które mogą poprawić magazynowanie oraz sposób wybierania, pakowania i wysyłania.
1. Połączenia automatyczne
Wielu operatorów magazynów i sprzedawców internetowych wie, że mogą rozszerzyć swoje opcje realizacji, łącząc się z różnorodną ofertą rynków e-commerce. Wiele firm szybko zdaje sobie jednak sprawę z tego, że wiele rynków i strategii taktycznych może być złożone. Wiele procesów może również prowadzić do błędów, które mogą komplikować procesy wysyłkowe, spowodować awarię lub dodatkową pracę. Wymagane jest rozwiązanie, które może zautomatyzować łączność i wyeliminować problemy IT. Oprócz tego potrzebne są metody do skutecznego dbania o procesy magazynowe. (tj. przyjmowanie,kompletowanie, pakowanie, wysyłka i wybór przewoźnika) Najlepsi sprzedawcy wiedzą, że systemy, które mogą bezproblemowo komunikować się z lokalnymi platformami sprzedaży online, sklepami internetowymi i międzynarodowymi punktami sprzedaży, mają kluczowe znaczenie do standaryzacji procesów i obniżenia kosztów.
2. Podejście oparte na kodach kreskowych
Kody kreskowe w magazynie są absolutną koniecznością. System oparty na kodach kreskowych oznacza dodatkową dokładność, lepszą wydajność, a ostatecznie większą satysfakcję klienta. Dzięki odpowiednim systemom liderzy rynku wiedzą jakie zamówienia zostały złożone, a także co i kiedy wychodzi z ich magazynów. W rezultacie mogą sprzedawać więcej zapasów poprzez lepszą komunikację.
Powyższa grafika przedstawia jak złożone są procesy w magazynie i jakie wyzwania stawia to przed systemem IT. Produkt od dostawcy (suppliers) musi zostać przyjęty na magazyn, następnie po sprzedaży (która może odbywać się w różnych kanałach) produkt musi zostać pobrany zapakowany wysłany i dostarczony do klienta. Informacje o dostępności muszą zostać zaktualizowane a marketplaceach, informacje o dostawie aktualizowane w systemie.
3. „Chaotyczne przechowywanie”
Kiedy ludzie myślą o magazynie, prawdopodobnie wyobrażają sobie grupy podobnych produktów uporządkowane według rodzaju produktu lub w określonej kolejności. Takie praktyki mogą jednak nie najlepiej wykorzystywać przestrzeń. Na przykład organizowanie według ścisłego rodzaju produktu niekoniecznie oznacza, że element najlepiej pasuje do danej przestrzeni. Ponadto uporządkowana przestrzeń nie oznacza również, że popularne przedmioty są umieszczane w zasięgu ręki lub w ramach zoptymalizowanej ścieżki kompletacji. Za pomocą „chaotycznego przechowywania” wolną przestrzeń można zagospodarować znacznie szybciej i bardziej efektywnie, chociaż produkty mogą nie wyglądać na starannie zgrupowane lub uporządkowane. Do każdego przychodzącego produktu, który wymaga przechowywania, przypisany jest kod kreskowy, który wskazuje gdzie ma być przechowywany. Chaotyczny model magazynowania zwiększa elastyczność dzięki bardziej efektywnemu organizowaniu przestrzeni. Zmniejsza to również ryzyko błędnego wybierania przedmiotów, ponieważ magazynierzy mogą lepiej zobaczyć, że wybierają właściwy przedmiot do wysyłki. Ponadto pracownicy nie muszą poświęcać czasu na poznawanie lokalizacji; wręcz przeciwnie, nowi i sezonowi pracownicy stają się wydajniejsi, ponieważ nie ma potrzeby zapamiętywania układu magazynu. Wszystkie procesy w magazynie są zoptymalizowane, ponieważ chaotyczne przechowywanie eliminuje zbędne ruchy pracowników.
4. Analiza ABC
Analiza ABC opiera się częściowo na zasadzie „80-20”. Opierając się na zasadzie Pareto, zasada 80-20 stwierdza, że 80% ogólnych korzyści lub zysków pochodzi z 20% wszystkich pozycji. Analiza ABC to prosty sposób na klasyfikację elementów w celu lepszej optymalizacji układu lub przepływu zapasów. System pozwala również organizować produkty i skracać czas potrzebny pracownikom na przechowywanie, wybieranie, lokalizowanie lub przenoszenie towarów w magazynie. Ogólnie oznacza to, że: przedmioty kategorii „A” stanowią około 15% - 20% zapasów, ale stanowią 80% zysków, ponieważ są najczęściej sprzedawane. „B” - przedmioty tej kategorii stanowią 30% - 35% zapasów i około 15% zysków. Te przedmioty są rzadziej sprzedawane lub mają znaczenie drugorzędne. Przedmioty w kategorii „C” stanowią 50% zapasów, ale przynoszą 5% zysków. W niektórych przypadkach przedmioty te kosztują więcej niż są warte. Najlepsi sprzedawcy używają rozwiązań, które mogą pomóc im w klasyfikowaniu i organizowaniu zamówień zgodnie z zasadami niniejszej analizy ABC. Zoptymalizowali czas kompletacji w zależności od znaczenia swoich produktów i wykorzystują technologię, która może nie tylko określić jakie artykuły należą do danej kategorii, ale również zoptymalizować wydajność magazynu.
5. Zoptymalizowana obsługa zwrotów
Zwroty w e-handlu są ważnym elementem, a usprawniony proces zwrotów jest często niezbędny dla konsumentów. Liderzy rynku wiedzą, że aby zapewnić „idealny” zwrot, magazyn, księgowość, systemy przewoźników i platformy e-commerce muszą działać w pełnej gotowości. Istotną kwestią jest również zrozumienie, że tylko artykuły dostępne w magazynie mogą generować przychody. Firmy, które odnoszą sukcesy, używają rozwiązań, które pozwalają szybko otrzymywać dostawy nie tylko z powrotem do magazynu, ale bezpośrednio komunikować dostępność do sklepów internetowych i kanałów sprzedaży. Ze względu na dużą liczbę zwrotów synchronizacja platform przewoźników z potężnymi systemami ERP ma kluczowe znaczenie dla wielu firm.
Konkluzja
Magazyny e-commerce to złożone operacje. Wiele ruchomych części i funkcji dzieje się jednocześnie. W tym środowisku trudne może być ustalenie, gdzie skoncentrować się na poprawie wydajności i określenie, gdzie opłacają się działania optymalizacyjne. Ma to zatem sens, że każdą przewagę konkurencyjną najlepiej czerpać poprzez koncentrowanie się na elementach procesu realizacji, które mają bezpośredni wpływ na klienta, tj. Procesach kompletacji, pakowania i wysyłki. Być może żaden sprzedawca e-commerce ani operator magazynu nie zrealizował idealnego działania, liderzy branży cały czas szukają rozwiązań, które ostatecznie przyniosą korzyści końcowe klientowi dzięki optymalizacji procesów. Rozwiązania z inteligentnymi funkcjami specjalnie zaprojektowane dla handlu elektronicznego i oparte na sprawdzonych wynikach opartych na pomiarach są kluczowe dla uzyskania przewagi konkurencyjnej.